Ga naar hoofdinhoud

Helft consumenten gevoelig voor ‘duurzame’ bouwmarkt


Hoe belangrijk is duurzaamheid bij het kiezen van een bouwmarkt? USP Marketing Consultancy zocht het uit. Meer dan de helft van de Europese consumenten laat zich beïnvloeden door duurzaamheidsaspecten, zo blijkt.

Is duurzaamheid belangrijk genoeg om de beslissingen van consumenten te sturen, bijvoorbeeld bij de keuze waar de benodigde klusproducten te kopen?

Om daar achter te komen, heeft USP Marketing Consultancy in het eerste kwartaal van 2021 de European Home Improvement Monitor gericht op duurzaamheid. Ruim 6.600 Europese consumenten uit elf landen werd gevraagd hoe belangrijk ze duurzaamheidsaspecten vinden bij het beslissen over doe-het-zelfproducten, merken en retailers.

Meer dan de helft

Het blijkt dat meer dan de helft van de Europese consumenten duurzaamheid belangrijk genoeg vindt om het hun beslissing te laten beïnvloeden over waar ze hun dhz-producten zullen kopen. Dit betekent dat meer dan de helft van deze consumenten kan worden overgehaald om te kiezen voor een bouwmarkt met een sterker duurzaamheidsimago. Dit aandeel is nog hoger bij de jongere generatie (60%).

Dit betekent overigens niet dat 50 procent van de consumenten naar de meest duurzame dhz-zaak rent voor hun volgende doe-het-zelfklus. Als andere winkels om de hoek zijn te vinden en de meest duurzame geachte bouwmarkt niet, dan is de kans dan groot dat veel van deze consumenten gemak boven duurzaamheid verkiezen, aldus USP.

Verschillen per land

Overigens zijn er behoorlijke verschillen per land. In Italië zegt 18 procent zich daardoor te laten leiden en 57 procent waarschijnlijk. In België bedragen deze percentages respectievelijk 10 en 42 procent, in Nederland 8 en 28 procent. Als het gaat om het gewicht van duurzaamheid bij de keuze van een dhz-zaak loopt de Nederlandse consument dus beslist niet voorop.

Duurzaamheidsimago

Ongeacht de daadwerkelijke actie van consumenten is het volgens USP voor bouwmarkten de moeite om aan hun duurzaamheidsimago te werken. Aspecten als het hebben van een breed assortiment milieuvriendelijke producten – bij voorkeur verpakt in milieuvriendelijke verpakkingen – dragen bij aan een positief beeld bij de consument. Bovendien wordt een bijdrage geleverd aan een beter milieu, bijvoorbeeld door te investeren in duurzame transport en logistiek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Vijselaar winnares Cobouw Bouwvrouw Award  

Europa kent vier typen schilders en de meesten vinden duurzaamheid wel belangrijk

Hempel investeert in ‘baanbrekende technologie’

Samenwerking AkzoNobel Yacht Coatings en Water Revolution Foundation

Eeuwling Maas geeft vrouwen het vertrouwen


Naar archief >