Actueel

Groei elektrische bestelauto’s mogelijk

Het huidige marktaandeel van elektrische bestelauto’s bedraagt 0,3%. Bij de huidige technologie ligt het vervangingspotentieel echter in de orde van 10% tot 25%. Dit becijferde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

In Nederland reden in 2016 circa 876.000 bestelauto’s rond. Dit zijn voor het overgrote deel bestelauto’s die op diesel rijden en daarmee schadelijke emissies veroorzaken en zorgen voor een slechte luchtkwaliteit.

Daar is iets aan te doen wanneer deze auto’s worden ingeruild voor een elektrische variant. Die stap hebben echter nog weinig ondernemers gezet. Begin 2018 zijn in Nederland circa 2.300 elektrische bestelauto’s in gebruik, een aandeel van circa 0,3 procent. Ondernemers reageren vooralsnog dus terughoudend op de mogelijkheid om een elektrische bestelauto aan te schaffen.

Stimuleren

Om het aantal elektrische bestelauto’s te laten toenemen, heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek ‘Elektrisch op bestelling? Hoe ondernemers zijn te stimuleren tot aanschaf en gebruik van elektrische bestelauto’ gekeken naar verschillende argumenten die bij de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen een rol spelen: situationeel, psychologisch en sociaal. Tot de situationele factoren worden de totale kosten (de TCO), de actieradius en het aanbod van de elektrische bestelauto’s gerekend.

Businesscase

Voor veel bedrijven is een sluitende businesscase een randvoorwaarde. De elektrische bestelauto’s die op dit moment op de markt zijn, zijn inderdaad duurder dan conventionele bestelauto’s. Wanneer echter wordt gekeken naar de totale kosten, de Total Cost of Ownership (TCO), dan blijken de elektrische bestelauto’s, mede door subsidies, helemaal niet zo slecht te scoren, aldus KiM. In veel gevallen is de TCO van een elektrische bestelauto gelijk aan die van een conventionele bestelauto.

Ook uit internationale studies blijkt dat de TCO voor kleine elektrische bestelauto’s het break-evenpunt met dieselbestelauto’s bijna bereikt of al heeft bereikt. Mogelijk zijn ondernemers hiermee niet bekend of zijn er andere niet-financiële barrières, suggereert KiM.

Actieradius

De elektrische bestelauto’s (tweezitters) hebben op dit moment een actieradius van circa 170 kilometer, daarna moeten ze worden opgeladen. Als een veilige ondergrens van 100 kilometer per dag wordt gehanteerd, dan mag – met enige slagen om de arm – worden aangenomen dat veel ondernemers (ruim) onder deze grens blijven.

Vervangingspotentieel

Aan de hand van een aantal aannames heeft KiM een inschatting gemaakt van het huidige vervangingspotentieel. Een ruwe inschatting, bij de huidige stand van de technologie, ligt in de orde van 10% tot 25%. Gezien het huidige aandeel van 0,3% elektrische bestelauto’s is dan dus nog een aanzienlijke groei mogelijk. Toekomstige technologische verbeteringen van batterijcapaciteit en laadsnelheid kunnen het potentieel verder vergroten.

Opvallen met een elektrische bestelauto. Visgroothandel Colanbeen in België bevoorraadt met elektrische bestelauto’s. Levering van verse vis met een ‘Elektrieken ottoo’ (een Nissan E-NV200) die garant staat voor ‘gien uitstuut!’, Gent, België, 2017.

Beschikbaarheid

Het aanbod aan bestelauto’s is op dit moment echter nog beperkt. Lang niet alle merken hebben een elektrische bestelauto in hun aanbod en op dit moment zijn dat vooral kleine bestelauto’s, de zogenoemde tweezitters. In deze situatie gaat de komende jaren echter verandering komen.

Tot de psychologische overwegingen behoren onder andere merkentrouw en gebruikservaring. Dat het aanbod van elektrische bestelauto’s nog beperkt is, remt de verkoop. In Nederland domineren tot nu toe de Nissan E-NV200 en de Renault Kangoo Express de markt. Veel bedrijven zijn geneigd hun merk (Volkswagen, Mercedes, enzovoort) trouw te blijven.

Elektrisch rijden moet verder aansluiten bij de attituden en normen en waarden van de ondernemer. Kenmerkend voor de eerste groep gebruikers (innovators) is echter dat niet financiële, maar symbolische motieven, zoals status, imago en milieubewustzijn, redenen waren om een elektrische bestelauto aan te schaffen.

Klik hier voor het volledige onderzoek:  ‘Elektrisch op bestelling? Hoe ondernemers zijn te stimuleren tot aanschaf en gebruik van elektrische bestelauto’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.