FNV start hitte-campagne in bouw • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

FNV start hitte-campagne in bouw


Vakbond FNV is vandaag een hitte-campagne begonnen om werkgevers in de bouw erop te wijzen dat zij hun personeel niet onbeschermd in de volle zon laten werken. Een eerdere peiling laat zien dat men hier vaak onvoldoende aandacht aan schenkt.

De aftrap van de hitte-campagne is in Noord-Nederland, waar het FNV vandaag diverse bouwplaatsen bezoekt. Zo deden de FNV-campaigners Esther Boorsma-Potuyt en Sabine Vriend vanochtend onder andere een bouwproject in Sneek van de Friso Bouwgroep aan. Vriend: “De medewerkers waren blij verrast met het flesje koud water en de tube zonnebrandcrème die we voor hen bij ons hadden.”

De FNV campaigners bezoeken de komende dagen zoveel mogelijk bouwplaatsen in het land. Aanleiding om de hitte-campagne te starten is is de recente peiling die FNV hield onder een kleine 200 schilders en andere bouwvaklieden. Projectmanager weerverlet Henry Kasper zegt: “De peiling laat zien dat van die bevraagde groep maar liefst 30 procent geen maatregelen neemt. Dat is teveel, bouwvakkers hebben 4 à 5 keer zoveel kans op huidkanker. Wij willen dat werkgevers hier actief werk van gaan maken.”

De vakbond vindt het van belang dat werkgevers de bescherming van werknemers die in de volle zon werken eindelijk eens echt serieus gaan nemen. Kasper legt uit: “Je kan denken aan beschermende kleding, het beschikbaar stellen van zonnebrandcrème en heel veel water. Maar daarnaast is het van belang dat er over wordt gepraat. Zodat het heel normaal wordt om je meerdere keren per dag in te smeren met minstens factor 30, zoals het KWF adviseert.”


Zonnebrandcrème
Uit de peiling blijkt verder dat 80 procent van de bouwvakkers en schilders zegt op zonnige dagen maatregelen te nemen om zich beschermen. Insmeren met zonnebrandcrème is het meest genoemd, gevolgd door meer water drinken en het dragen van een petje of hoed. 20 procent van de ondervraagden geeft aan “niets bijzonders” te doen op zonnige dagen.

De antwoorden op de peiling hebben ook duidelijk gemaakt dat het plan hebben om iets te doen, niet hetzelfde is als het ook wérkelijk doen. Op de vraag hoe vaak zij zich tijdens de afgelopen zonnige dagen hebben ingesmeerd, antwoordde 30 procent van de bouwvakkers en schilders zich niet één keer te hebben ingesmeerd. Kasper: “Werk aan de winkel dus!”



Deel via:

2 reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


RLT Z brengt kwastenkoker Van Dam’s in beeld

Finalisten Beste Leerbedrijf én Leermeester bekend

Prijs RAW Paints op Duurzame Dinsdag

Baan als schilder lonkt voor acht werkzoekenden

AGC sluit floatglasoven door coronacrisis


Naar archief >