Flinke omzet verfwinkels in coronacrisis • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

Flinke omzet verfwinkels in coronacrisis


De verfspeciaalzaken in den lande, waarvan een groot deel onderdeel is van een schildersbedrijf, doen tot dusver prima zaken in de coronacrisis. Dat blijkt uit een rondgang van SchildersVak.nl langs een aantal van deze ondernemers. Ze draaien in maart en april stuk voor stuk een omzet die hoger ligt dan in andere jaren. Een knelpunt is de lange levertijd van producten.

De verfwinkel van Piet Boersma Schilders in Heerenveen vaart, volgens eigenaar Ina Schras, tot dusver wel bij de coronacrisis. “We draaien in maart en april veel meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt doordat veel mensen – vanwege de intelligente lockdown – thuis zijn gaan klussen om te tijd nuttig door te komen.”

Schras: “Daarnaast speelt hierbij ook het mooie, stabiele voorjaarsweer een belangrijke rol. Mensen gaan nu volop buiten schilderen. Wij verkopen momenteel dan ook veel buitenverven. De drukte die we hier normaliter vooral in de bouwvakvakantie zien, lijkt door de coronacrisis vervroegd naar nu. Wat ook nog mee speelt is dat er in Heerenveen momenteel veel nieuwbouw plaatsvindt. Ik merk dat we voor deze projecten nu veel behang en verf verkopen.”

Levertijden
Volgens Schras is de extra drukte in de winkel goed beheersbaar. “In tegenstelling tot bij supermarkten staan klanten van verfwinkels niet in drommen in de zaak. Die drukte verspreidt zich meestal goed over de dag. Klanten houden zich goed aan de anderhalve meter afstand. Verder hebben we handschoentjes  en hygiënedoekjes voor hen klaar staan. De deurklink wordt door ons herhaaldelijk gereinigd.”

Grootste knelpunt voor Schras in deze coronatijd zijn de lange levertijden. “Je merkt dat de bevoorradingscentra de enorme drukte niet goed aankunnen. Daardoor bedraagt de gemiddelde levertijd voor verf en non-paintproducten nu liefst een week, terwijl dat normaliter een dag was. Ik heb ook al geruchten in de branche gehoord dat bepaalde verfgrondstoffen niet leverbaar zijn, dus dat speelt ook nog eens mee. Er is ook een verfmerk bij dat bepaalde mengpasta’s niet kan leveren. Hierdoor kan de verkoop stagneren doordat we niet meer kunnen mengen.”

Schras in haar verfwinkel

Nieuwe klanten
Anjo Haan van verfspeciaalzaak Haan Verf en Wonen in Schildwolde (Gr.) laat grotendeels hetzelfde geluid horen als collega Schras in Heerenveen. “Ik draai nu in maart/april de omzet die ik in andere jaren in juli/augustus draai, wanneer veel mensen in de zomervakantie volop gaan klussen. Hopelijk blijf ik ook in die twee zomermaanden die goede omzet draaien en komt er dan geen terugslag”, zegt hij.

Haan is blij dat zijn verfwinkel, die nauw gelieerd is aan plaatselijk schildersbedrijf Haan Schilders (wordt gerund door z’n neef  Harm-Jan), in deze coronatijd open mag zijn en dat er geen sprake is van een totale lockdown. De Groningse ondernemer verkoopt vooral veel buitenverf. “In de eerste week van de lockdown was de run op verf vooral heel groot. Ik denk dat veel mensen toen vreesden dat de boel wellicht snel helemaal op slot zou gaan en daarom verf gingen ‘hamsteren’.”

Haan zegt in deze coronatijd ineens diverse nieuwe klanten in de zaak te krijgen. “Mensen uit de buurt die normaliter hun verf en behang  elders kochten, maar nu in deze lockdownperiode toch dicht bij huis blijven en daarom bij mij naar binnen lopen.”

“Anderzijds zie ik ook vaste, vooral oudere klanten, wegblijven omdat die zich om gezondheidsredenen niet meer in het openbaar laten zien en uit voorzorg thuis blijven.” Ook Haan heeft last van de langere levertijden van leveranciers. “Dat zit op zo’n zes dagen en dat is lastig, maar gelukkig tonen de klanten wel begrip.”

Haan zegt in deze coronatijd ineens diverse nieuwe klanten in de zaak te krijgen

Gewend
Ook in de verfwinkel van schildersbedrijf K.J. Coenen op Urk is het momenteel dagelijks drukker dan in dezelfde periode in voorgaande jaren. “We merken dat particulieren, nu ze meer thuis zijn, ook meer aan en in hun woning doen qua behang en schilderwerk”, zegt Pieter Coenen.

De corona-maatregelen die in de zaak zijn genomen zijn: 1,5 meter afstand houden, handgel gebruiken en zoveel mogelijk contactloos betalen. Daarnaast wordt er toezicht op gehouden dat er niet teveel mensen tegelijkertijd in de winkel komen. “Of de bezoekers de regels goed in acht nemen? Ja, dat gaat prima. De mensen zijn er nu natuurlijk al aan gewend in het dagelijkse leven”, zegt Coenen.

In de winkel van Coenen merkt men dat particulieren, nu ze meer thuis zijn, ook meer aan en in hun woning doen qua behang en schilderwerk

Veho
Veho Verf in Krabbendijke beleeft drukke weken. De verfhandel die veel Zeeuwse en West-Brabantse schildersbedrijven bedient, heeft – naar eigen zeggen – in vergelijking tot andere jaren in maart/april een flinke piek in de verkoopcijfers. “Het uitleveren van alle bestellingen bij klanten aan huis of op hun werkadres is met de huidige drukte een behoorlijke uitdaging voor ons”, zegt Thomas van Velzen van het bedrijf.

Als corona-maatregel is voor de verkoopbalie een baan met oranje tape op 1,5 meter gezet. “Dit is redelijk duidelijk en anders kunnen we de klanten er ook op wijzen achter de lijn te blijven”, zegt van Velzen. “Verder hebben we onze toeleveranciers gevraagd de leveringen zo veel mogelijk voor de roldeur van de winkel te plaatsen; tekenen is bij de meeste niet meer gebruikelijk dus werkt dit ook wel goed. Af en toe is het met de huidige drukte en kleuren uitzoeken of iets overhandigen aan een klant lastig 1,5 meter te hanteren, maar over het algemeen is dit met een beetje improviseren van beide kanten wel te doen. Uit voorzorg stellen we onze koffieautomaat niet meer beschikbaar voor klanten.”

Van elkaar afhankelijk

Veho Verf besloot in de afgelopen weken, met het zicht op de omstandigheden, de voorraad van sommige artikelen aanzienlijk te verhogen, maar door de toegenomen vraag moest er hier en daar toch ook weer worden bijbesteld. “Dit gaat over het algemeen met binnenlandse leveranciers wel goed, maar je merkt de laatste week wel dat er wat meer manco’s ontstaan en levertijden wat oplopen”, zegt Van Velzen.

De Zeeuwse ondernemer, die de verfhandel samen met zijn zoons Sander en Hans runt, noemt het een geluk dat zij én de schildersbedrijven – ondanks de omstandigheden –  hun werk redelijk kunnen blijven doen.  “Iedereen is van elkaar afhankelijk en dit moet niet te lang gaan duren, anders zullen de gevolgen ook in onze sector zeker merkbaar worden.”

V.l.n.r. Sander, Hans en Thomas van Velzen in hun kleine verfhandel te Krabbendijke

Praatje maken
Verfwinkel NAMA in het Gelderse Didam heeft, qua omzet, momenteel ook geen klagen. Veel schilderende zzp’ers en particulieren uit de regio zijn vaste klant en daarnaast kopen enkele bedrijven en organisaties uit de regio altijd verf hun verf in deze zaak.

“De maanden maart/april zijn extreem druk”, zegt bedrijfsmedewerker Peter van Houten. Didam is een hechte dorpsgemeenschap. Daardoor is het hanteren van de 1,5 meter-regel weleens moeilijk in de zaak, merkt Van Houten. “De winkel is niet zo groot, mensen snappen het wel, alleen is het in een dorp wat moeilijker. Ze kennen elkaar goed en gaan toch een praatje maken. Ik vraag dan gewoon of ze dat buiten willen doen en dat is geen probleem.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Dag van de Bouw 2021 geannuleerd

Anti-coronacoating in openbaar vervoersystemen

Inspectie: we handhaven op coronaregels

Werkgever mag medewerkers niet temperaturen

Mondkapjes en quarantaine toegevoegd aan coronaprotocol


Naar archief >