Actueel

Dag over bewonerscommunicatie bij renovatie

1

Tijdens het event ‘Dag van de Bewoner’, op 14 november, dompelt Renda (kennisnetwerk voor professionals in de sociale woningbouw) deelnemers graag onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van voorbeeldcases, inzet van nieuwe technologieën zoals VR en discussies met medevakgenoten.

Een renovatie is vaak heftig voor bewoners. Hun hele huis, hun thuis, wordt overhoop gehaald. Huurders goed voorlichten over wat er gaat gebeuren, hen meenemen in de plannen en hen begeleiden voor, tijdens en na de werkzaamheden zorgt voor meer tevredenheid, een groter draagvlak en een efficiënter renovatieproces, stelt Renda.

Vandaar organiseert Renda de Dag van de Bewoner. Onder andere vastgoedonderhoudsbedrijven geven acte de présence op dit event.

Een renovatieproject gaat pas door als 70% van de huurders instemt met de plannen. Bewoners te laat of onvoldoende betrekken kan ervoor zorgen dat het project helemaal geen doorgang vindt, of dat de tijdsduur en kosten aanzienlijk oplopen. Daarom is niet alleen de technische uitvoering, maar ook de sociale kant belangrijk bij een renovatie, aldus Renda.

De Dag van de Bewoner is bedoeld voor iedereen die een rol speelt in de communicatie tijdens verduurzamingstrajecten. Van vastgoed(onderhouds)professional, uitvoerder, projectleider, bestuurder, bewonersbegeleider, woonconsulent, klantbeheerder, buurtbeheerder,  marketing- communicatiemedewerker tot (product)adviseur. En natuurlijk ook voor bewoners.

Tijdens de Dag van de Bewoner leer, inspireer en discussieer je als deelnemer met anderen hoe je bewoners kunt enthousiasmeren voor de verduurzaming van hun woning, de vergroening van hun wijk en eigen leefstijl. Dagvoorzitter is theatermaker Lucas De Man.

In de deelsessies krijg je, volgens Renda, nieuwe inzichten en concrete voorbeelden over bewonerscommunicatie bij verduurzamingstrajecten.

De Dag van de Bewoner vindt plaats in het Krachtstation in Utrecht. Een plek waar initiatieven uit Kanaleneiland, dat tot voor kort nog bekend stond als een probleemwijk, gestalte krijgen. In het pand bevinden zich diverse maatschappelijke bedrijven, studentenkamers, ateliers, een fitness en een lunchroom.

Voor meer info en aanmelden bel op 073-2051010.

1 reactie op “Dag over bewonerscommunicatie bij renovatie

  1. Klaas de Wit schreef:

    Zelf de presentatie van Renda Kaffee: Bewonerscommunicatie en -participatie bijgewoond tijdens de renovatiebeurs. De dames die het presenteerden waren goed van de tongriemgesneden,
    De presentatie ging over hoe de medewerkers van Renda Kaffee bewoners van
    huurwoningen van woningcorporaties mild gestemd proberen te maken voor een geplande renovatie/onderhoud waar zij tegen opzien.
    Het ontbrak in de presentatie hoe men denkt de bewoners te ontlasten en hoe men met lastige bewoners omgaat. Over hoe er gehandeld moet worden als er klachten over uitvoering en gevolgschade ontstaan werd niet gesproken.
    Het uitgevoerde werk voldoet – als men een beetje kritisch is – niet aan de kwaliteitseisen, kwaliteitsborging in de bouw ontbreekt, inspectie vindt dan ook niet
    plaats. De uitvoerder/projectleider heeft meer de functie van duvelstoejager want anders verdiend zijn onderneming niets aan de uitgemergelde prijs van woningcorporaties.
    De tegemoetkoming in bepaalde kosten die gemaakt moeten worden dekt bij lange na niet de vervolgschade. Stroom en water moet je beschikbaar stellen aan de aannemer.
    De informatiebrochures zien er gelikt uit.
    Dat men van een lage energielabel (index) naar B of A gaat is helemaal afhankelijk van de uitvoering. Het energielabel is gebaseerd op de toepassing wat gekoppeld is aan een computerrekenmodel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.