Consumentenbond en Sikkens starten Schilderdienst • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

Consumentenbond en Sikkens starten Schilderdienst


Wie zijn huis wil laten schilderen kan dat vanaf nu op de website van de Consumentenbond doen. Via de functie Schilderdienst vraag je een offerte aan, verfmerk Sikkens zoekt daar een schilder bij. Een nieuw ‘platform’, ZRVCS, regelt de betaling.

De Consumentenbond krijgt per uitgevoerde schilderbeurt een vast bedrag. De bond biedt de service in samenwerking met Sikkens en in combinatie met het platform ZRVCS om de klant garantie te kunnen bieden. Lid zijn van de bond is niet nodig.

De klant betaalt in stappen via het platform en de laatste betaling (20 procent) wordt pas overgemaakt nadat een onafhankelijk expert de eindcontrole heeft uitgevoerd.

Vakantiegeld voor schilderwerk

De consumentenbond zegt tot deze dienst te zijn gekomen omdat uit panelonderzoek onder 6.000 leden bleek dat 13 procent van plan was (een deel van) het vakantiegeld aan onderhoud aan de woning uit te gaan geven, waarvan de helft aan schilderwerk. De bedoeling is consumenten bij het laten uitvoeren van dat schilderwerk goed werk voor een eerlijke prijs te laten krijgen, ‘zonder vervelende verrassingen’.


Uitsluitingen en procedure

Van de Schilderdienst is een aantal projecten uitgesloten: schilderwerk onder de 1.250 euro, schilderwerk aan monumenten, aan appartementen of moeilijk beklimbare panden, panden met veel achterstallig onderhoud en woningen op de Waddeneilanden. Consumenten vullen een digitale offerteaanvraag in, krijgen meteen een richtprijs, waarna de schilder langskomt om vast te stellen of het voor dat geld uit kan.

Samenwerking met Sikkens

De samenwerking is nadrukkelijk met Sikkens, er zal met Sikkens-verf geschilderd worden en Sikkens brengt ook de schilders in contact met de klanten. Op navraag van Schildersvak.nl laat Sikkens weten dat de schilders door medewerkers van de verffabrikant of van de groothandel gevraagd zullen worden mee te doen.


De schilder moet bereid en in staat zijn om Sikkens-verfsystemen op een goed kwaliteitsniveau aan te brengen. Is de schilder geïnteresseerd dan wordt een contract gesloten met ZRVCS en volgt een training over de werkwijze. Daarbij wordt ook gecontroleerd of de kwaliteit in orde is. Het ZRVCS zal ook een eerste werk over de schouder mee kijken. De betaling voor het schilderwerk aan de schilder is volgens Sikkens ‘marktconform’.

8 reacties

  • Frans

    Eerst een vinger tussen de deur, daarna hun hand en daarna heb je als schilder niks meer te vertellen.

  • Eef

    Wederom een prachtig voorbeeld van een “onafhankelijke” consumentenorganisatie aan de leiband van de “hulpvaardige” industrie.

  • Arie

    Ik vind dit een goeie zaak ,te meer dat schilderwerk gecontroleerd wordt door een vakman .
    En dat is voor de klant een op steker want niet iedereen heeft verstand van schilderwerk

  • Zou de consumentenbond niet weten dat de kwaliteit van het schilderwerk niet van de verf afhankt maar van de vakman.
    Een net afgelakt kozijn blinkt maar kom na vijf jaar nog eens terug dan kan je zien of er een vakman heeft aangestaan.
    Goed initiatief van de consumentenbond maar jammer dat ze zich laten strikken door 1 verfmerk.

  • Will Hoven

    vereniging eigen huis doet al aan dit soort samenwerkingen .

  • Bas Burema

    De Consumentenbond en Sikkens hebben hun eigen uitzendbureau gelanceerd dat wordt gerund door de onderneming uit Brussel ZRVCS (Zervices) die dat moet uitvoeren. De doelgroepen zijn de consumenten die zelf geen schilder kunnen vinden en de schilders die zelf geen werk kunnen vinden. Een combinatie ideaal voor ouwe volksmoppen: ‘Ken je die van die schilder die zou komen? Nou die kwam niet.’ Ik wens ZRVCS veel personeel.

  • Gewoon koppel verkoop, ik snap niet dat de consumentenbond zich daar voor leent. Als schilder wil ik samen met de klant graag bepalen welke verf er op hun huis komt. Daar heb ik het verplichtende karakter van deze deal met de consumentenbond echt niet voor nodig.
    En als Sikkens dat zo nodig wil dan hebben ze de consumenten daar niet voor nodig. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Sigma

  • Klaas de Wit

    Niets bijzonders eind 1998 was Sikkens ook direct betrokken bij het Huis Schilder Plan. Waar garantie op de kwaliteit van het schilderwerk werd gegeven van tien jaar. Het initiatief ging toen uit van de schilders belangengroep Stichting AF met Schilder AF Garant Plan.
    Aan het Schilder AF Garant Plan deden toen verspreid over het gehele land ruim 50 erkende schilders en afwerkingsbedrijven mee.
    Franchiseorganisatie Uniplan bv kwam in 2011 met het variant GlansGarant als merknaam.
    De Vereniging Eigen Huis had voor zijn leden in 2015 ook een dergelijk plan met het Eigen Huis Schilderservice waarbij – u raad het misschien al – met Sikkensverf werd gewerkt.
    Wat weerhoud andere verffabrikanten ervan om ook met iets te komen?
    Financiële-zekerheid en kwaliteitsborging zijn begrippen die de bedrijfstak op lange termijn alleen maar ten goede kunnen komen met een hogere bewonerstevredenheid.
    Het is toch algemeen bekend dat de gemiddelde opdrachtgever niet bepaald positief denkt over het gemiddelde schildersbedrijf.
    Hopelijk is het niet de zoveelste papieren tijger al is het ‘oude wijn in nieuwe zakken.’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.