Actueel

AkzoNobel Nachtwacht

De restaurateurs van het Rijksmuseum hopen hun kennis op het gebied van verftechnologie te vergroten door samen te werken met verftechnologen van AkzoNobel bij de ‘grootste en meest innovatiever restauratie ooit’ in het museum.

De Nachtwacht, het beroemdste schilderij van Rembrandt van Rijn, is van zijn vaste plek gehaald in het Amsterdamse museum en staat nu in de ‘Eregalerij’ in een glazen, geconditioneerde ruimte. Het publiek zal de drie jaar dat de restauratie van het doek en de voorstelling zal duren niet alleen ter plekke kunnen meekijken met de restaurators, maar ook via een doorlopende live-stream. Er is zelfs sprake van dat het publiek met data-analyse kan meehelpen bij de restauratie.

De restauratie van het 377 jaar oude schilderij wordt volgens algemeen directeur Taco Dibbits ‘de grootste en meest innovatieve restauratie in de 219-jarige geschiedenis van het museum’. Alle bekende apparatuur die bij schilderijrestauraties worden ingezet zullen uit de kast worden gehaald. Zo zullen er 11.400 foto’s worden genomen met een resolutie van 5.430 dpi. Met behulp van speciale scanners worden de scheuren en spleten bestudeerd, terwijl de pigmenten met behulp van een hightech laser op nanoniveau worden onderzocht.

Ondanks alle (wetenschappelijke) kennis die er al bestaat over oude verven, pigmenten en bindmiddelen, verwacht Robert van Langh, Hoofd Conservering en Restauratie van het Rijksmuseum, veel van de samenwerking met AkzoNobel: ‘Met een partner als AkzoNobel hebben we er alle vertrouwen in dat we onze kennis van verf naar een hoger niveau zullen tillen – en dan heb ik het niet over één niveau, maar over drie of vier.’

2 reacties op “AkzoNobel nauw betrokken bij restauratie Nachtwacht

  1. Bas Burema schreef:

    Een bijzonder interessante samenwerking.

    (kunnen die storende banners ook stilgezet worden?)

  2. “Met een partner als AkzoNobel hebben we er alle vertrouwen in dat we onze kennis van verf naar een hoger niveau zullen tillen – en dan heb ik het niet over één niveau, maar over drie of vier.’
    Wat een nietszeggend verhaal. Moest de sponsor gewoon genoemd worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.