De primer zou ‘tal van voordelen qua prestaties, uiterlijk en toepassingen’ opleveren. ‘De primer kan bij de eindmontage op vrijwel alle externe vliegtuigoppervlakken worden aangebracht en biedt, naast een betere hechting zonder voorbehandeling (ook op klinknagels, red.), ook verbeterde prestaties op het gebied van corrosie, flexibiliteit en visuele dekking’, meldt Akzo. ‘Het heeft ook verbeterde bevochtigingseigenschappen, wat betekent dat er minder primer hoeft te worden aangebracht, wat tijd bespaart en de efficiëntie verbetert.’
Bron: Upinthesky.nl
Minder primer is ook minder gewicht, dus ook kostenbesparend.
De romp van de Airbus 380 wordt vervaardigd uit een vezelversterkte kunststofcomposiet van CFK-Valley uit Duitsland.
De wings (vleugels) 36 x 3,8 m zijn van de aluminium leverancier Alcan (7xxx legering).
Het product waar het omgaat (Aerodur HS 2121) moet dan een verbeterde versie
betekenen op de bestaande Akzo Aerospace Dexter chromaat 6+ vrije primers .
Bron: De Ingenieur (118) ’06 nr. 12/13 (11 aug.) ISSN 0020-1146, p. 18-25
Advanced Materials & Processes (USA)(165) ’07 nr. 6 ISSN 0882-7958,
p. 33-35 en nr. 7, p. 41-44
Veel gepubliceerde indrukwekkende researchartikelen die gaan over vervangers van Cr6+ verf op vliegtuigen en in het bijzonder op straaljagers van defensie blijken uit
de onthullende twee artikelen – zie onderstaand – niet in alle praktische omstandigheden te voldoen.
Het speurwerk zal ongetwijfeld worden voortgezet, want er zijn nog vele vraagtekens rond de problematiek chroomvrije coatings, zeker voor gebruik bij defensie.
Artikelen:
– De beste beschermer. Alternatieven voor coatings met chroom-6. J. Heirbach;
de Ingenieur nr. 8/2019, p. 26-29
– De enorme kracht van chroom-6. K. Berkhout; NRC Handelsblad van 17 nov. 2018,
p. W2-W3