Ga naar hoofdinhoud

Markt kantelt, strijd om de zzp’er


Niet alleen andere bouwmarkten houden angstvallig de verrichtingen van de Duitse tuin- en bouwmarktketen Hornbach in de gaten, ook de verfgroothandels kunnen hun borst nat maken. De markt kantelt. Kleine zelfstandige vaklieden, vaak opererend als klusser die zich niet tot één discipline beperkt, wetend steeds vaker de weg naar de bouwmarkt te vinden. Gemakkelijk omdat ze daar alles onder één dak hebben en ook de openingstijden zijn lekker ruim. En op hun beurt richten bouwmarkten, denk bijvoorbeeld aan Bouwmaat en daar is nu Hornbach bijgekomen, zich steeds meer op dit groeiende leger aan zzp’ers.

Hornbach liet onlangs in Nieuwegein met een officiële kick off zien wat deze, van oorsprong Duitse bouwmarkt, kan betekenen voor de vakman in het deco- en schildersegment. De strijd om de zzp’er is begonnen.

ProfiService

Zo kent Hornbach de zogenoemde ProfiService, waarbij professionele klanten met de ProfiCard speciale privileges krijgen: een eigen Profi balie met een deskundige aanspreekpartner, kopen op rekening, Profipaks (meer kopen, minder betalen), een eigen account online (Mijn Profi) enzovoort.

Vertrouwen

Hornbach is de komende jaren voornemens ook de professionele schilder- en decomarkt steeds beter te bedienen en de aftrap daarvan vond onlangs in de vestiging in Nieuwegein plaats. Dit gebeurde met veel tromgeroffel en live demonstraties met merken als Ralston (Van Wijhe Verf), Alabastine (Akzo Nobel), Kip (tapes) en Titan (WSB Finishing Equipment). Het aantal aanwezige professionele schilders was nog op de vingers van één hand te tellen, maar de toon is gezet. Neem maar van mij aan dat met Duitse gründlichkeit en vastberadenheid de komende jaren wordt gewerkt om het vertrouwen van de schilderende zzp’er te winnen.

Diffuser

Inmiddels is bijna op elke hoek van de straat Sigma verf te krijgen en bij vrijwel elk internetbedrijf kun je tegenwoordig professionele Sikkens verven kopen. De scheidslijnen tussen de consumenten- en professionele markt worden steeds diffuser. Daar spelen ook de genoemde bouwmarkten op in. Kijk alleen maar naar de openingstijden van zo’n Hornbach. ’s Ochtends om 7 uur open (tot ’s avonds 21 uur) en dat is echt niet omdat de gemiddelde consument zo vroeg uit de veren is….

Verfgrossiers

Ondertussen schieten bij de gevestigde verfgroothandels de ene na de andere vestiging of afhaalpunt uit de grond, want ook zij willen de slag om de zzp’ers winnen en dicht op zijn huid zitten. De vraag is natuurlijk hoe lang dit goed gaat, want uiteindelijk moet deze infrastructuur wel worden betaald terwijl de hoeveelheden die per keer over de toonbank gaan steeds kleiner worden.

In mijn ogen is op enig moment een geweldige sanering (shake out) onder de groothandels onomkeerbaar. Óf zij gaan zich op hun beurt ook meer richten op de consumentenmarkt. Ik ben benieuwd welke verfgrossiers straks ook ’s avonds tot 21.00 uur open zijn en wie als eerste tevens op zaterdag de hele tent opengooit. Want één ding is zeker, de markt is aan het kantelen en dat houdt niemand tegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Havisten stromen vaker door naar het mbo

Gigantische kinderboekenkast op Haagse muur

Campagne tegen kwast spoelen onder de kraan

West knapt zuidelijk seinwezen op

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt


Naar archief >