Home » Nieuws» 'We hebben teveel 'zzp'ers in Nederland’

'We hebben teveel 'zzp'ers in Nederland’

23-01-2012

15

“We hebben veel teveel zzp'ers in Nederland. Dit overschot wordt gevormd door mensen die door de overheid zijn gestimuleerd om ondernemer te worden maar daar intrinsiek eigenlijk niet voor hebben willen kiezen." Woorden van voorzitter Jerry Helmers van ZZP Netwerk Nederland.

 

"Daarmee doen we niet alleen de talenten en potentie van deze mensen te kort, maar we doen ook de BV Nederland te kort", aldus Helmers. "We moeten immers vooruit met Nederland. We zakken langzaam weg op internationale ranglijsten. De zzp-belangenbehartiging moet zich daarom veel meer focussen op talent en potentie in plaats van het oplossen van de ‘problemen’ die deze ‘gedwongen’ zzp'ers ervaren in hun niet gewenste ondernemersbestaan.”

 

Helmers sprak tijdens de nieuwjaarsconférence van ZZP Netwerk Nederland in een volle stadsschouwburg van Amstelveen, waar de ondernemende zzp'ers bijeen zijn gekomen om te toosten op het nieuwe jaar. “Het is merkwaardig dat zo’n beetje iedere werkloze ongevraagd door de overheid het ondernemerschap wordt ingeduwd. Wij zijn het daar niet mee eens. Wij zijn er van overtuigd dat deze mensen NIET voor ondernemerschap moeten kiezen omdat ze daar de competenties niet voor hebben." Helmers brengt een nieuwjaarstoast uit.

"Deze mensen zouden eigenlijk moeten opgaan in een ‘Nationale Werknemers BV’ waar ze onder andere de sociale zekerheid genieten voor de momenten als er geen werk is. Dit geeft deze mensen niet alleen rust, maar het biedt hen ook de kansen om hun vakmanschap met volledige focus uit te oefenen. Deze mensen moeten niet worden afgeleid door ondernemersperikelen, waar ze intrinsiek niet voor hebben gekozen", aldus Helmers.

 

Sociale zekerheid

“Mensen die wél kiezen voor ondernemerschap, moeten dat vanuit eigen beweging doen. Je moet niet kiezen voor ondernemerschap omdat iemand anders zegt dat je dat moet doen. Als je oprecht en intrinsiek kiest voor een zelfstandig bestaan, dan doe je ook bewust afstand van de sociale zekerheid. Maar dat geeft niet. Dat motiveert juist om je ondernemerschap tot een succes te maken en je eigen zekerheden te creëren. Deze mensen weten dat ze in de ondernemersvorm het beste gedijen en dat juist daardoor ook het beste in hen boven wordt gehaald. Dat is goed voor de BV Nederland.”
 

Beeldvorming

De ondernemende zzp'er herkent zich duidelijk niet in de beeldvorming die de belangenbehartigers continu schetsen. “In de belangenbehartiging is de focus gericht op het oplossen van alle problemen die ondernemers in hun dagelijkse bestaan tegenkomen.  Maar we moeten de focus leggen op het omhoog halen van alle talenten en potentie die mensen hebben. Voor de één kan dit het beste in de vorm van ondernemerschap worden gegoten, voor de ander als werknemer.”
 

Nieuwsbrief Print

15 Reacties op 'We hebben teveel 'zzp'ers in Nederland’

02-02-2012 Geschreven door T Turu bouw

reactie van een Z.Z.P er die ooit begonnen is met een tweede hands busje met PLAKLETTERS.
Degene die dachten ondernemer te worden en gelijk maar een nieuwe transporter aan hebben geschatft van een berg euro,s !! met bulbars en sidebars ( lekker belangrijk )moeten nu niet aan afgeven op de jongens die voorzichtig zijn begonnen.
Nu zes jaar zelfstandig,plakletter bus is weg,en heb het voor elkaar met iedere dag werk.ow ja kan ook nog aardig schilderen zonder plakband.en een deur afhangen met driepuntslot enz gaat ook prima.
Jongens we moeten het samen doen dus what are we yess ZZPer en je weet zzp is okay.

02-02-2012 Geschreven door Cock Jongekrijg/Jongekrijg Renovatie

Iedere klusser, is geen vakman.
Ik ben een vakman en geen klusser. Een werkspot bijvoorbeeld, verziekt volledig de markt, door de zogenaamde particuliere opdrachtgevers, gratis hun klussen aan te laten bieden.
De vakman moet betalen, maar krijgt hier niets voor terug.
De echte vakman kost geld, zoals iedereen, die een vak uitoefend en daarvoor de benodigde papieren voor heeft en of zeer veel werkervaring.
Werkspot zorgt ervoor, dat er oneerlijke concurrentie is, vanwege de basis, waarop dit werkt.
Het is appels met peren vergelijken.
De opdrachtgever is op zoek naar de goedkoopste klusser en niet naar een vakman.
Als vakman wordt je met tarieven geconfronteerd, waarvoor het niet mogelijk is een opdracht uit te voeren en daarvan een normaal bestaan op te bouwen.
Voor deze tarieven kan men geen verzekeringen betalen enz.
Daarmee wordt aangegeven, dat de tarieven die op Werkspot worden gehanteerd door de zogenaamde vakmannen niet mogelijk zijn en er allemaal prutsers aanwezig zijn, die voor de laagst mogelijke tarieven, opdrachten aannemen, ten kosten van de echte vakmannen.
Mijn vak wordt op Werkspot absoluut niet serieus genomen.
M.a.w. deze zogenaamde klussers, die voor dit soort tarieven werken, zijn niet verzekerd en werken met de goedkoopste materialen, waardoor allerlei problemen kunnen ontstaan. Als vakman, die wel zijn zaakjes op orde heeft is het onmogelijk om deze tarieven te hanteren.
Daarbij komt ook, dat vele opdrachtgevers op werkspot, alleen maar een prijs willen weten, maar zijn niet werkelijk op zoek naar een opdracht.
Werkspot verziekt volledig de markt voor de goede vakmannen.
Echte vakmannen berekenen tarieven, die behoren bij het vakmanschap.
Ik bezoek persoonlijk iedere opdrachtgever en maak uitgebreidde offertes. Er wordt een offerte uitgebracht voor een totaalprijs, zoals in de offerte uitgebreid wordt uitgelegd, zoals ook het gebruik van welke materialen enz. en voor die prijs wordt de volledige opdracht vakkundig uitgevoerd, zonder dat meerwerkkosten in rekening worden gebracht.
Dit kost zeer veel tijd.
Tot op heden nog geen opdracht voor het zogenaamde Werkspot uitgevoerd. Alleen maar uitgebreidde offertes maken en bezoeken afleggen en daardoor ook alleen maar veel tijd en geld gekost. Bij de persoonlijke bezoeken krijg je dan te horen, dat er nog veel meer zogenaamde vakmannen langs gaan komen.
Wanneer je als eerste een uitgebreidde offerte hebt neergelegd, wordt deze onder de neus gelegd bij de volgende bezoeker voor de opdracht, die dan weer gemakkelijk kan zeggen, ik ga hieronder zitten, zonder werkelijk een uitgebreidde offerte uit te brengen.
Concurrentie is goed, maar moet wel eerlijk zijn en het kunnen vergelijken moet correct te vergelijken zijn. De opdrachtgevers zijn op zoek naar een koopje of willen alleen maar prijzen weten.
Werkspot verziekt volledig de markt voor de profesionele en vakkundige vakman.
Iedere doe het zelver kan zich op Werkspot aanmelden.
Geen toetsing of je werkelijk een vakman bent o.i.d.
En dan die zogenaamde beoordeling van Werkspot, die na een maand de zogenaamde biedingen vrijgeeft en dan via een groen of rood balkje aangeeft of je te goedkoop of te duur bent.
Belachelijk gewoon. Werkspot kan nooit weten, zonder een opdracht zelf te beoordelen of een bieding te laag en/of te hoog is.
Dit zou niet mogelijk moeten zijn.
Dit soort site's zorgen er uiteindelijk voor, dat de echte vakmannen onder ons, geen bestaan meer hebben.
Eigenlijk kan het voor de echte vakmannen onder ons, zeer negatieve reclame zijn. Wanneer je een bieding hebt gedaan, dan bepaalt Werkspot via een rood balkje (zonder controle en werkelijke te weten wat de opdracht inhoudt), dat je te duur bent.
M.a.w. je bedrijf staat dan te boek, als te duur.
Ik raad eigenlijk dan ook iedere echte vakman aan, Werkspot te mijden en over te laten aan de zogenaamde doe het zelvers, want als vakman wordt je daar absoluut niet serieus genomen, sterker nog, je mag betalen voor opdrachten, die uiteindelijk uitgevoerd gaan worden, door personen, die niet met een echt vak bezig zijn.

01-02-2012 Geschreven door Edwin

Het rotte hout waait vanzelf uit de boom.

26-01-2012 Geschreven door Eric Grim

Het kaf zal van het koren worden gescheiden. De polen zijn ook zo goed als verdwenen en dit zal ook gebeuren met zogenaamde zzper schilders die eigenlijk helemaal geen schilder zijn. Het is allemaal wel de schuld van de regering want vroeger moest je je ondernemers diploma halen wilde je voor jezelf kunnen beginnen. Dat hebben ze afgeschaft en niet veel later ook nog eens een keer de ambachtsschool. Nu zitten we met prutsers die denken dat ze alles kunnen maar het schildersambacht is een vak en als je het niet kan val je vroeg of laat door de mand. Dus ambachtschilder onderscheid je op welke manier dan ook en haal je voordeel eruit.!

26-01-2012 Geschreven door trompetter schilderwerken zwolle

Schilderwerk is en blijft een vak. Vanjongs af aan leer je het vak met een leermeester, je gaat ook gewoon naar school om het schildersvak te leren, door ervaring word je de vakman waar de klant voor betaald en niet anders De even cursus voor schilder is vaak niet voldoende om een geslaagde schilder te kunnen worden (met uitzonderingen daargelaten ) daar tegen word de markt verzadigd met te veel zzp ers vroeger had je 10 bedrijven en 100 klanten nu heb je 100 schildersbedrijven en 10 klanten, dus die onzekere bedrijven gaan voor een hongerloon aan het werk. Ja dan kan je ook je verzekeringen niet betalen en de regering wil ook nog een vangnet regeling op zetten schande als je gewoon de norm aan houd is de concurentie niet moordend dan kan de klant gewoon de schilder uitzoeken op vakmanschap (want als je de norm hanteert zijn de prijzen niet veel afwijkend dus eerlijke concurentie

de bouw word gezien als makkelijke mensen dus uit te buiten door de potentiele klanten en alles moet ook zo snel mogelijk

het is en blijft een vak en als je ondernemer wilt zijn moet je gewoon je eigen koers blijven varen de klant kan veel willen maar als je toe geeft ben je het haasje goede onder nemer zijn is gezonde prijzen stellen volgens norm is gezond bedrijf heel simpel

26-01-2012 Geschreven door Corneille Hennequin

Als erkende ondernemer met scholing en gediplomeerd,
zie ik mijn omgeving zzp ers de prijzen bederven door voormalige postbode,s horeca mensen, en voormalig verfvertegenwoordigers
dit alles op een klein dorp,
het moet toch niet gekker worden!!
overheid doe er wat aan, B.V. vestigings wetgeving.

25-01-2012 Geschreven door Frans van Dijken De Meesters schildersbedrijf

Ik ben er helemaal mee eens,maar dat is niet het enigste wat gedaan moet worden.Ik vindt ook dat ambachten weer beschermt moet worden zoals het schildersvak en het timmervak.Iedereen kan maar beginnen als schilder of timmerman terwijl ze er niet voor geleerd hebben en geen ervaring.Even curcusje op het internet en maar beginnen.Wat je krijgt als het zo door gaat,klanten die geen vertrouwen meer hebben en de klussen zelf doen. En wij de vakmensen hebben daar onder te lijden want ook een nieuwe klant is tegen ons dan ook wantrouwiger je moet je meer bewijzen.Ook de oneerlijke concurentie door lage tarieven soms 15 euro tot 17,50 euro en de klant kijkt toch eerst naar de prijs. Ik vindt erg jammer dat de overheid daar niets aan doet.

25-01-2012 Geschreven door W. Brugman

Helemaal mee eens, ik roep dit al jaren. Iedereen kan zomaar ZZP'er worden, maar niet iedereen (meerderheid) is daarmee een ondernemer geworden. Slecht voor de ZZP'ers die risico's moeten nemen die ze niet kunnen of willen zien. Slecht voor de markt, door de oneerlijke concurrentie. Slecht voor de economie, omdat minder wordt afgedragen. Slecht voor de werkgevers die wel met hoge kosten moeten rekenen. Slecht voor hun collega werknemers die daardoor ook minder werk hebben. En welk voordeel heeft de ZZP'er? Laat ze die vraag maar eens zelf beantwoorden. De voordelen van het vrije ondernemersschap? Dat weegt niet op tegen de risico's en nadelen.

25-01-2012 Geschreven door Peter Lohstroh

Inderdaad hebben we een overdaad aan zzp'rs omdat er nu zoveel oneerlijke concurrentie is vanwege het grote verschil in vakmanschap en de daarbij behorende prijzen ,waardoor de klant zich al vaak rijk rekent ,maar niet in de gaten heeft dat als het op kwaliteit aankomt ook de garantie ver te zoeken is . Als je geen rekening hoeft te houden met ondernemersverzekeringen en kennis vanwege extra opleidingen en weinig investeert in materiaal/gereedschap en ook niet echt kwaliteit vooropstelt ,maar even snel geld wilt verdienen met alle gevolgen vandien ,kun je inderdaad jezelf een stuk goedkoper aanbieden . Maar ik voorspel dat binnen een 1-2 jaar de op die manier opgeleverde projecten als paddestoelen boven komen drijven en dan pas zullen misschien de schellen bij de klanten afvallen en zullen ze tot het besef komen dat kwaliteit tijd kost en een normaal uurloon van een vakman begint bij 35 euro en zelfs dat zet geen zoden aan de dijk . Ik weiger als vakman om mee te lopen in die idioterie waarbij 'bedrijven' zich aanbieden voor uurlonen vanaf 17 euro . Als je daar eenmaal aan begint is er straks geen weg meer terug en zul je al snel op de fles gaan en misschien wel 'aan de fles'. Op die manier verpest je de hele markt en zal het werk alleen aan kwaliteit inboeten. Op die manier prijs je jezelf al snel uit de markt ,want dan begint de mond tot mond reclame aan de natuurlijke selectie en zal uiteindelijk de vakman met gedegen kennis en inzet overblijven. Laat de overheid maar een andere oplossing zoeken i.p.v. een werkloze het ondernemerschap in te stimuleren . Als je noodgedwongen ondernemer wordt kom je vaak voor grote problemen te staan zonder expertise en hart voor de zaak wat zich vertaalt in kwaliteit.

25-01-2012 Geschreven door Lody van Gulik

Ik ben het niet eens met deze stelling. Sterker nog, ik denk dat we te weinig ZZP'ers hebben. Het zou voor alle partijen beter zijn als er meer werknemers zich als ZZP'er gaan gedragen. Hetzij buiten de onderneming als echte zelfstandige, hetzij intern om samen met de werkgever/ondernemer de onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Werknemers worden door de vakbonden als afhankelijke en kwetsbare partij gekenschetst en behandeld. Enerzijds om de eigen kas te spekken en anderzijds om de eigen continuiteit te vergroten.

De werknemer van nu heeft alle mogelijkheden om de informatie die deze nodig heeft te vinden. Daar heeft hij de vakbond niet voor nodig. Maar voor de meeste werknemers is dit wel zo makkelijk: commentaar hebben op werkgevers en ondernemers en zelf geen enkel initiatief tonen.

25-01-2012 Geschreven door Jaap Elenbaas

Mee eens! Verschillende ZZZ-ers zijn slecht verzekert b.v. tegen ziekte en ongeval, of helemaal niet als er iets gebeurt is het voor die mensen ook gelijk financieel gebeurt. Jammer voor deze mensen het zijn meestal keiharde werkers en goede vaklui maar zelf werk binnenhalen kunnen ze niet of nauwelijks, en als ze dan overgeleverd zijn aan de markt of aan hun oude werkgever wordt er in veel gevallen misbruik van hen gemaakt en zien sommigen zich genoodzaakt voor een minimum uurloon te worden uitgezogen. Als ondernemersschap een eigen goeddoordachte keuze is zullen er minder problemen om de hoek komen kijken.

25-01-2012 Geschreven door Wilger van de Beek

Ik ben het er ten dele mee eens.Waarom zijn er in 2010 bijna 1200 schilders gestart en er zo'n 900 mee gestopt? Het is het ontbreken aan ondernemerskwaliteiten. De wil is er wel maar de kunde niet. Volgens mij zijn de stoppers échte ZZP'ers die alleen gewend zijn voor aannemers en schildersbedrijven te werken. Nog nooit zelf een klant (lees particulier) binnengehaald. Altijd maar wachten of de telefoon gaat of een bedrijf ze wil inschakelen. Om vervolgens uitgeknepen te worden omdat er nog 10 ZZP'ers naar die ene opdracht meedingen. Ik hoor jongens die voor nog geen 20 euro per uur toch maar aan de bak gaan omdat er dan tenminste wat geld binnenkomt.De oplossing ligt vandaag de dag toch echt in het werken in onderhoud bij particulieren.

Hoeveel van die jongens hebben jaren met het plan rondgelopen en zijn toen vol moed voor zichzelf begonnen? KvK halen, 2e hands busje met plakletters en ze zijn ondernemer. Zonder enige notie hoe ze opdrachten moeten binnenhalen. Dan praten we over ondernemerschap. Wie ze dat moet leren? Ze zijn er, alleen dat gaat niet via de reguliere paden. De KvK adviseert niet in die richting omdat ze zegt onpartijdig te zijn. Ze doen het bovendien liever zelf omdat ze daarvoor in het leven zijn geroepen. Maar of dat een passend advies is? En UWV? Dwingt die schilders in ondernemerschap? Laten we het erop houden dat geen aandacht aan deze beroepsgroep wordt besteed. Bij de eerste zonnestralen lost een gedeelte van het probleem zelf op. Kaartenbak geruisloos weer wat leger. De ouderen zijn kansloos. Dus waarom zou je daar energie in steken!

Elke startende ZZP'er - ik noem het liever de Ondernemer Zonder Personeel- zou zich moeten afvragen waar hij de expertise krijgt om onder begeleiding specifiek in zijn vak te starten. Het gaat om verantwoord beginnen. Dan wordt het vaak angstig stil en is het zoeken met een lampje.

25-01-2012 Geschreven door Dennis de Ruiter

Ook helemaal mee eens. Het is niet zo dat iedereen die een kwast vast kan houden ook daadwerkelijk vakschilder is!
Bovendien wordt de markt vertroebeld doordat de echte vakman zich genoodzaakt voelt om te dalen in zijn verkoopprijzen om in deze tijd voldoende werk te scoren. Als blijkt dat de 'wanna be' schilders hun hoofd niet boven water kunnen houden vanwege gebrek aan ondernemersinzicht zijn ze genoodzaakt hun onderneming te staken. Er is dus achteraf ontzettend veel loze tijd en energie gestoken in het 'gekapseisde schip'.

25-01-2012 Geschreven door corneille hennequin

de vestigingswet is destijds teveel versoepeld, ik zie in mijn omgeving div zzpers stranden,

24-01-2012 Geschreven door Emmy van der Groene

Ja, helemaal mee eens! Ondernemerschap moet een eigen keuze zijn, fantastisch statement dat door deze ambitieuze club is gemaakt. Van de zzp-ers voelen zich al heleboel mensen geen ondernemer, die mensen kunnen beter werknemer zijn. Mee eens dus!

Reageren

Meer nieuws

22-02-2012

0

Festool heeft directeur Gerry Eisenga van Schildersbedrijf Eisenga & Zn uit Bussum gefeliciteerd met het winnen van de...

Lees verder»

22-02-2012

0

De Beraadsgroep Eredienst en Kerkmuziek van de Protestantse Kerk in Nederland organiseert op zaterdagmiddag 3 maart een...

Lees verder»

22-02-2012

0

Schildersbedrijf Elzinga uit Irnsum geeft op vrijdagmiddag ‘schilderles’ aan de leerlingen van groep 7 en 8 van o.b.s. de...

Lees verder»

22-02-2012

0

Sijperda Verhuur, verhuurspecialist in het noorden met onder andere schilders als klant, heeft zijn assortiment hoogwerkers...

Lees verder»

22-02-2012

0

Bouwen met oog op de toekomst en voorbeeldig houtgebruik in de gevel zijn voor Centrum Hout reden om op donderdag 15 maart...

Lees verder»