Ga naar hoofdinhoud

Plasterk lanceert antidiscriminatiecampagne


Komende woensdag lanceert minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de nieuwe antidiscriminatiewetcampagne van de Rijksoverheid. Voor bedrijven, organisaties en gemeenten is er een toolkit, waarmee ze het thema kunnen adopteren en duidelijk maken aan hun eigen achterban en daarbuiten.

Het thema van de campagne is ‘Zet een streep door discriminatie’. Een eerste serie tv-spots wijst op artikel 1 van de Grondwet. Daarin staat dat in Nederland discriminatie op welke grond dan ook niet is toegestaan.

In een tweede serie spots en in ander campagnemateriaal zetten bekende Nederlanders een streep door het woord discriminatie. Zij sporen de rest van Nederland aan om ook eenzelfde statement te maken; online kan iedereen een streep gaan zetten door discriminatie.

Site

De vernieuwde website Discriminatie.nl wijst mensen die gediscrimineerd worden de snelste weg om melding doen. Daarnaast biedt de site informatie en antwoord op vragen.

De campagne richt zich op verschillende discriminatiegronden, zoals leeftijd, herkomst, geslacht, handicap/chronische ziekte, seksuele gerichtheid en godsdienst, en op verschillende plekken waar discriminatie plaatsvindt, zoals bijvoorbeeld de werkvloer, de openbare ruimte en school. Naast de brede campagne voor heel Nederland komen er  deelcampagnes voor specifieke vormen van discriminatie.

De campagne komt tot stand door samenwerking tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; Sociale Zaken en Werkgelegenheid; Veiligheid en Justitie; Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Campagne tegen kwast spoelen onder de kraan

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt

STAP-budget voor het laatst open

Bloedende borstel moet Belgische schilders trekken

Glascampagne richt pijlen op consument


Naar archief >