Ga naar hoofdinhoud

De Keurschilder bekendste keurmerk


Het, met alle respect, zeer kleine De Keurschilder is onder consumenten het bekendst van alle erkenningsregelingen en keurmerken voor schilders in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Schildersvak.nl

De onderzoekers van USP Marketing Consultancy legden 512 ‘woonconsumenten’ (bewoners van huurwoningen en eigenaren van koophuizen) een lijst met namen van keurmerken voor. Daarop stonden bekende namen zoals Af Garant en OnderhoudNL Garantie (dat is de zelfde erkenningsregeling, maar met de oude naam ((bekend bij 11 procent)) en met de nieuwe naam((bekend bij 6 procent, wat niet voetstoots bij die 11 procent kan worden opgeteld))), Glans Garant (6 procent naamsbekendheid) en de Betere Schilder (6 procent), maar ook een verzonnen keurmerk: Mooschilder. 2 procent van de ondervraagden zeiden dit Mooischilder te kennen. Opvallend is de positie van De Keurschilder, een coöperatie van een handvol kleine schildersbedrijven, 12 procent van de respondenten zegt dit keurmerk te kennen. Vermoedelijk is vooral de naam van de corporatie zeer goed gekozen.

keurmerken

 

 

 

 

 

 

 

Verontrustend voor de organisaties met flinke marketinginspanningen is het grote percentage dat geen enkele van de voorgelegde merken zegt te kennen, en de groep die ‘weet niet/geen mening’ aankruiste. Dat is namelijk samen 70 procent. Aangezien hier meer antwoorden mogelijk zijn zullen er dubbelingen zijn, maar dat een groot deel van de woonconsumenten nooit bewust van een keurmerk voor schilders gehoord heeft mag toch wel geconcludeerd worden.

Moed kunnen die marketeers misschien putten uit de onderverdeling tussen huurders en woningbezitters. De huizeneigenaren blijken meer keurmerken te kennen en ook minder geen keurmerk te kennen. Het VGO-Keur is bijvoorbeeld veel bekender onder eigenaren dan onder huurders. De belangrijkste doelgroep is dus kennelijk wel iets meer op de hoogte.

keurmerk uitgesplitst

15 reacties op “De Keurschilder bekendste keurmerk

  • zetzetpeeër

    Is deze informatie getoetst? De laatste nieuwsbrief is al even geleden.

  • Dag zetzetpeeër, dit onderzoek is recent gehouden, de gegevens zijn net opgeleverd. Wat de nieuwsbrief hiermee te maken heeft zou ik niet weten. Maar het staat ook in de nieuwsbrief van Schildersvak van vandaag.

  • Ik heb er nog nooit van gehoord .denk dat er vele zijn die er niet van gehoord hebben .

    Helaas zijn er teveel keurmerken en niet alleen in de schilders wereld.

    Wat is een keurmerk ? Sommige krijg je een erkenning als je per maand extra betaald zonder enig onderzoek naar het bedrijf.

  • Keurmerken zijn schijnbaar in vele industrieën een soort liefdeskindje wat alleen door de ouders (de organisatie) en de eigen familie (lees ingewijden) wordt vertroeteld maar verder hebben weinig mensen er iets mee: Ik zie bussen rijden waarop de logo’s van alle keurmerken bijna groter zijn dan het logo van het bedrijf wat ze voert maar ik heb maar zelden een (particuliere) opdrachtgever gehoord die het keurmerk meenam in de keuze van leverancier. Dat is wellicht anders bij overheidsopdrachten maar in de industrie en particuliere sector wordt er dus blijkbaar weinig rekening mee gehouden, (behalve als het over voedingsmiddelen gaat maar dat is hier “off topic”)

  • Gerhard

    Een keurmerk is alleen leuk voor jezelf. Zo heb je weer wat op je website te melden. Al die prijzen en keurmerken die in de vakpers verschijnen (ja, ook schildersvak doet hier braaf aan mee) hebben geen enkele toegevoegde waarde richting consument. Hooguit een beetje indruk maken op je vakbroeders maar daar koop je natuurlijk niets voor.

  • Jan Maurits Schouten

    Van de genomineerden en winnaars van de Nationale SchildersVakprijs horen we altijd terug dat het hen klanten heeft opgeleverd. Het heeft wel degelijk uitstraling. Maar we moeten die dingen inderdaad ook niet overdrijven, Gerhard. De SchildersVakprijs heeft overigens ook ten doel het kwaliteitsbewustzijn onder schilders te verhogen.

  • Siebren Leijenaar

    De keurschilder als bekendste keurmerk…. Kan het me niet voorstellen. Na een speurtocht op internet moet ik de eerst aangesloten schildersbedrijf bij de keurschilder nog tegen komen. De gevraagden hadden zeker honger en dachten aan de Keurslager, toen men de vraag stelde. Een keten trouwens, die wel weet hoe je met een keurmerk moet omgaan.
    Nee misschien eens een onderzoek, naar het bedrijf welk dit onderzoek heeft gedaan.(bestaan daar ook keurmerken voor?)
    Zelf denk ik dat een keurmerk wel degelijk zin heeft. Zelf viel ik dit jaar in de prijzen bij mijn eigen organisatie en dit heeft me zeker extra werk opgeleverd. Maar uiteindelijk ben je zelf je eigen keurmerk, door gewoon goed werk te leveren en je afspraken na te komen..

  • zetzetpeeër

    Precies, zo is dat Siebren! Ik dacht ook dat een keurmerk misschien wel zin kon hebben en ben destijds naar die bijeenkomst gegaan. Ik verwachtte volle zalen, maar ik was zeggen en schrijven de enige schilder die er op af kwam. Ik mocht me aansluiten voor een bedrag van heb ik jou daar.
    Inderdaad, lever gewoon goed werk en kom je afspraken na, veel beter!
    Jan Maurits, de SchildersVakprijs is van een heel andere orde. Daar word je heel regelmatig van op de hoogte gehouden.

  • Will Hoven

    Jan Maurits Schouten is de Nationale SchildersVakprijs dan een keurmerk . dan is dat helemaal nieuw . het wel een erkening van de jury .

  • Jan Maurits Schouten

    Dag Will Hoven, sja, ik reageerde op de opmerking dat ‘schildersvak hier ook aan meedoet’, ik kan me maar één ding bedenken waar op gedoeld kan worden; de Nationale SchildersVakprijs. Bedrijven die hem winnen of die genomineerd worden zetten vaak nog jarenlang het logo op de website, de bedrijfsbus en het briefpapier. Dus zo lijkt het wel een beetje op de keurmerken.
    overigens, Siebren Leijenaar, kan ik instaan voor USP Marketing Consultancy, een gerennommeerd onderzoeksbureau. We hebben het hier wel over een ruime 500 ondervraagden, dat is een forse steekproef, geen bevolkingsonderzoek.
    En ja, de grap lijkt inderdaad dat de mensen de Keurschilder dénken te kennen, maar het zullen combineren met de Keurslager. Zie ook de Mooischilder, die door 2 procent werd herkend, maar die helemaal niet bestaat…

  • Bas Burema

    Wat het onderzoek van USP Marketing Consultancy in ieder geval aantoont is dat hoofdzakelijk een bekend in de oren klinkende naam als keurmerk herkent wordt Zo’n keurmerk hoeft zelfs niet eens te bestaan.

    Wat we kunnen concluderen uit dit onderzoek is dat keurmerken slechts marginaal van betekenis zijn voor opdrachtgevers maar dat een aantal van onze collega’s het prettig vinden om zich, als ware het een soort bloedgroep, van elkaar te onderscheiden.

  • Er worden natuurlijk veel vragen niet gesteld. Zo hebben we ook wel eens onderzocht of mensen het prettig vonden als een schilder aangesloten was bij een organisatie. Daar dacht men redelijk gunstig over. Met andere woorden: in het offertegesprek of in de keuze- en beslisproces van de opdrachtgever kan het wel degelijk een rol spelen, zeker keurmerken die kwaliteitsgaranties geven of zekerheden als aansluiting bij de geschillencommissie. We weten allang dat de meeste schilderopdrachten via mond-tot-mond reclame tot stand komen.

  • Het beste keurmerk is je eigen verantwoording over de kwaliteit van je werk integer zijn naar je klanten dat levert vanzelf weer werk op daar heb je geen externe duitenplukkers voor nodig!

  • Kees

    Kan mij volledig in de reactie van collega van de Sijep herkennen. Al die clubs hebben 1 doel: inkomsten genereren.
    Als zzp-er komt het neer op mond-tot-mond reclames, zeker in de schildersbranche. Hoe ik dat weet? Mijn agenda voor buitenschilderwerk zit vol. Tot maart 2017. Lever gewoon kwaliteit en service. Vraag niet voor elke scheet geld, en luister naar je klanten. 10 jaar geleden dacht niemand aan de zzp-er. Nu we met 800.000 mensen zijn blijken we interessant, als melkkoe wel te verstaan. Als je niet geloofd in je eigen vakmanschap verschuil je dan niet achter een logo van een vereniging die in jouw een makkelijke inkomstenbron ziet.

  • zetzetpeeër

    Helemaal mee eens! Zojuist begonnen bij een klant die door een tevreden klant naar mij verwezen is. Dat is fijn werken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit

Video | NK schilderen 2024 tikt hoog niveau aan

Spuitschilder Kevin ondernemer van het jaar


Naar archief >